Jullie komen beide net van een van de grootste bouwplaatsen in Europa. Wat zijn ze daar aan het bouwen?
Markus: Er wordt op een locatie direct aan de haven van Hamburg, in de buurt van de Elbphilharmonie, een nieuwe wijk gebouwd: Überseequartier. Behalve een cruiseterminal en een groot winkelcentrum komen er naast drie hotels en een bioscoop, ook kantoren en woningen.
Hayo: In totaal hebben we het over een oppervlakte van bijna 100.000 vierkante meter. Op dit moment is er niets te zien van gebouwen, alleen een grote bouwput voor de ondergrondse garages. Maar het eerste betonwerk is al gedaan en er zijn al enkele muren opgericht.
Welke rol speelt Hilti op deze bouwplaats?
Hayo: Om te beginnen hebben we onze planning in combinatie met de ankerrail HAC 30 geïntroduceerd. De eerste rails zijn zelfs al in beton gegoten. Bij de tweede stap besloot de investeerder ook om gebruik te maken van onze BIM-planningsservices.
Markus: Voor Hilti Duitsland is dit de grootste planningsopdracht tot nu toe. We plannen de bevestigingssteun voor de volledige technische uitrusting van gebouwen zoals verwarming, koeling en airconditioning, ventilatie of elektriciteit. We beginnen met een basisconcept, voeren vervolgens de statische berekeningen en het ontwerp uit en brengen alles samen in een digitaal BIM-model. We bouwen dus twee keer: eerst digitaal en dan in het echt op de bouwplaats.
En ik dacht altijd dat Hilti machines en verbruiksmiddelen verkocht. Maar in dit geval zijn jullie in de eerste plaats verantwoordelijk voor de planning, toch?
Hayo: We vullen de hiaten die we vaak op bouwplaatsen tegenkomen. Verschillende ingenieursbureaus plannen de verschillende technische uitrusting van gebouwen en vergeten altijd weer, dat deze samen op muren of plafonds moeten worden bevestigd. Het resultaat is dat de focus niet op de optimalisatie ligt door de leidingen niet simpelweg naast elkaar te leggen, maar deze op een intelligente manier te combineren.
Markus: Normaal gesproken komen we pas met onze producten op de bouwplaats aan als de planning al klaar is. Dankzij de planningsservice zitten we al met de andere gespecialiseerde planners rond de tafel en kunnen onze mogelijke oplossingen eerder inbrengen. In de eerste stap leveren we alleen de engineering service, maar tegelijkertijd kunnen we de klant geschikte producten van Hilti aanbevelen.
Welke voordelen halen klanten uit deze combinatie?
Markus: Natuurlijk profiteren de klanten van onze knowhow op het gebied van bevestigingstechnologie, die gespecialiseerde planningsbureaus niet hebben omdat zij zich daar nooit zorgen over hoeven te maken. Door de stroomlijning en de voormontage in de fabriek slagen we er ook in om de klant tijd en materiaal te besparen. Dit komt eigenlijk neer op een besparing van 50 tot 60 procent in deze domeinen.
Loont dat ook voor kleinere bouwprojecten?
Hayo: Dat geldt zeker ook voor kleinere projecten. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk over de procedure na te denken. Als het beton al op de bouwplaats ligt, is het bij wijze van spreken te laat.
Markus: Het is ook mogelijk dat de BIM-projectservice slechts voor een deel van het bouwproject wordt gebruikt. Als de installatieschachten bijvoorbeeld erg smal of moeilijk in te richten zijn, kunnen klanten ons om hulp vragen om alleen dit deel van het gebouw efficiënt te plannen en problemen op de bouwplaats te voorkomen.
In 2019 opende Hilti het BIM Experience Center in Rotterdam. Wat wordt daar gedaan?
Hayo: Dit centrum moet ervoor zorgen dat alle collega's in Europa op hetzelfde niveau zitten wat betreft BIM. Hiervoor worden regelmatig trainingen en masterclasses gegeven. Daarnaast ondersteunt en adviseert ons team in Rotterdam de BIM-projectmanagers in de afzonderlijke landen bij hun planningen. Hier bevinden zich ook de BIM-ontwerpers die het digitale plan maken.
Markus: We gebruiken het BIM Experience Center ook voor demonstraties voor klanten. Daar kunnen zij zien hoe de software werkt of hoe een ontwerpoptimalisering eruit ziet. Samengevat gaat het hier om interne competentieopbouw, modellering en een levendige ervaring voor de klant.
Terug naar de opdracht in Hamburg: Wat was de reden waarom de klant overtuigd was - de HAC 30 ankerrail of de BIM-planning?
Markus: Ik zou zeggen: 50:50. Voor de klant was het meest interessante onze interdisciplinaire planningsservice, omdat die veel geld bespaart. In de volgende stap presenteerden we vervolgens de voordelen van ons ankerrail, waardoor de klant twee keer werd overtuigd.
Dergelijke rails zijn al op de markt verkrijgbaar. Waarin verschilt de rail van Hilti van andere fabrikanten?
Markus: We hebben het meest complete portfolio van ankerrails op de markt en dus de ideale rail voor elke toepassing. Met de HAC 30 ankerrail kunnen kleinere randafstanden worden bereikt dan met vergelijkbare producten. En ondanks het smallere ontwerp kunnen hogere belastingen worden afgevoerd. Bovendien is het profiel van de rails natuurlijk compatibel met onze volledige installatietechniek.
Iets groters dan een stadswijk kan bijna niet meer komen. Zijn er toch projecten die jullie graag zou willen doen?
Hayo: Ik zou heel graag een heel ziekenhuis plannen. De veelheid aan technische uitrustingen van gebouwen is daar namelijk ook zeer hoog. Ook brandbeveiliging en bovengrondse bevestigingen spelen hier een grote rol. Dat zou zeker zeer interessant zijn voor de BIM-planning.
Markus: voor mij zijn dat projecten die de hoogte in gaan. Ik denk daarbij vooral aan hoezeer ik onder de indruk was toen ik de Petronas Towers in Maleisië zag. Maar ook andere hoge gebouwen zoals de Burj Khalifa in Dubai of de Jeddah-toren, die momenteel in Saoedi-Arabië wordt gebouwd, fascineren mij. Dergelijke projecten zijn vrijwel voorbestemd voor BIM-planning. En bij Hilti kunnen we zelfs voor de meest extreme constructies de juiste railoplossingen bieden.
Wij danken u voor het interview.