- Home
- Solutions
- Nieuws en activiteiten
- Informatie, trends, oplossingen
- Bedrijf & Mensen
Hoe blijft u aantrekkelijk als werkgever?
Hilti heeft zich gepositioneerd als een van de beste werkgevers in Europa – hier kunt u lezen hoe
Maart 2020 I 4 minuten I Bedrijf & Mensen
De tijd van het tekort aan vakmensen bemoeilijkt niet alleen de bouwsector om goede werknemers te vinden en te behouden. En toch kunnen ondernemingen veel doen om als aantrekkelijke werkgever hun medewerkers te binden – niet in de laatste plaats door het creëren van een bedrijfscultuur.
Hilti heeft zich de afgelopen jaren wereldwijd herhaaldelijk gepositioneerd als een topwerkgever. Ook dit jaar werd Hilti uitgekozen als één van de beste werkgevers in Nederland in de competitie „Nederlands beste werkgever“ van het Great Place to Work Institute. Een dergelijke prijs, maar ook persoonlijke aanbevelingen uit de kennissenkring zijn vandaag de dag belangrijke beslissingshulpmiddelen voor getalenteerde sollicitanten. Want momenteel hebben zij de werkgevers in de bouwsector voor het uitkiezen.
Beroepsbevolking – percentage van de werkende populatie:
Referenties: Marcus K. Reif, Werkwereld 2025
Andere interessante artikelen
-
Hoe kunnen wij zorgen voor een duurzame toekomst?
Generatie 1946-1960
Carrière in het bedrijf, het bedrijf wordt actief betrokken. Leven om te werken.
Generatie 1961-1980
Carrière verwijst naar beroep, niet naar werkgever.
Generatie 1981-1995
Werk „met“ ondernemingen, niet „voor“ ze.
Na 1995
Op instapniveauposities, tijdelijk, in opleiding.
Wat maakt nu eigenlijk een aantrekkelijke werkgever?
Het antwoord op deze vraag verandert snel. Een reden hiervoor is de veranderende leeftijdsstructuur in veel Europese landen.
Een illustratief voorbeeld: De wil om zich voor het leven aan een werkgever te binden. Dit idee verdwijnt steeds meer uit de arbeidswereld. Alleen de babyboomers, geboren tussen 1945 en 1960, identificeren zich met hun werkgever en hebben actief hun leven lang „hun“ onderneming gestalte gegeven. De situatie is heel anders bij de volgende generatie, geboren tussen 1960 en 1980. Zij identificeren zich eerder met het beroep dan met de onderneming waar ze bij werken. En de 25 tot 35-jarigen van nu zien zichzelf zelfs als nog onafhankelijker: ze werken „met“, en niet „voor“ een bedrijf en vaker dan hun voorgangers in verschillende beroepen. Tegelijkertijd is de houding tegenover een gebalanceerd evenwicht tussen werk en vrije tijd veranderd. „Leven om te werken“ is ondertussen „werken om te leven“ geworden.
Het is de toon die de muziek maakt: Waarom een goede bedrijfscultuur zoveel bijdraagt aan het succes
Teams die uit verschillende leeftijdsgroepen zijn samengesteld, onderscheiden zich vaak ook enorm in hun kijk op de wereld en hun houding ten opzichte van werk. Dergelijke teams vormen een complexe uitdaging voor de werkgever: hij moet een werkomgeving creëren die rekening houdt met individuele behoeften, terwijl hij toch het personeel als een team bij elkaar brengt. Alleen dan kan werk succesvol en bevredigend zijn.
Met een goede bedrijfscultuur kun je al veel bereiken. Deze communiceert de doelen en waarden van een organisatie niet alleen naar buiten toe, maar zet ook de toon binnen het bedrijf: de interactie met de medewerkers, de prioriteitstelling van taken en het onderhouden van relaties met klanten en leveranciers. Dit geldt zowel voor de wereldwijd actieve groep als voor een ambachtelijk bedrijf met 5 tot 10 werknemers. Het is belangrijk dat het volledige personeel weet waar hun bedrijf voor staat, wat hun doelen zijn en tot slot ook hoe ze dit willen bereiken. Niet voor niets zijn 'integriteit', 'professionaliteit' en 'klantgerichtheid' drie van de meest genoemde hoekstenen van een bedrijfsstructuur. Omdat deze termen veel zeggen over hoe een onderneming wil handelen, zowel naar buiten toe als intern.
Een idee van wat een goede bedrijfscultuur vormt, is samengevat door oprichter Martin Hilti:
„Ik beschouw het als mijn taak om een werksfeer te creëren waarin elk individu een bereidheid tot succes en een persoonlijke wil om te presteren ontwikkelt terwijl hij zijn taken met plezier uitvoert. Naar mijn mening is dit de belangrijkste taak van het management en de ethische verantwoordelijkheid van elke ondernemer.“
Hilti wordt door haar medewerkers gezien als een zeer vooruitstrevende werkgever die zich richt op ontwikkeling, loopbaan en flexibiliteit voor alle werknemersgroepen. Dat bevestigen enquêtes keer op keer. Maar wat doet de onderneming precies om zijn medewerkers te enthousiasmeren?
Wat Hilti zijn medewerkers biedt
Diversiteit en inclusie zijn essentieel voor Hilti. Het bedrijf is trots op zijn bedrijfscultuur en team. Over de hele wereld behaalt Hilti de beste resultaten in beoordelingen van werknemers. Een bedrijfscultuur waarin alle teamleden worden gewaardeerd en zich kunnen ontwikkelen.
Om de klanten te inspireren, vertrouwt Hilti ook op gemotiveerde medewerkers die zich in optimale werkomstandigheden voor hen kunnen ontwikkelen en zo altijd gericht zijn op de klanten. Flexibele werkoplossingen vormen een belangrijk onderdeel van de motivatie van werknemers.
Tevreden, ervaren en gemotiveerde medewerkers willen graag blijven
Eén ding is duidelijk: investeringen in het werven en behouden van medewerkers zijn nodig om ondernemingen een concurrentievoordeel te geven in de strijd om talent. Bijscholing, training en de mogelijkheid om een daadwerkelijke balans tussen werk en privé te bereiken, maken het voor de werknemer gemakkelijker om betrokken te raken bij een onderneming. Een leven lang, wanneer de werkgever helpt om een antwoord te vinden op de eisen van veranderende levenssituaties. Want zoals zo vaak geldt ook hier: one size does not fit all. Er zijn daarvoor simpelweg geen standaardmaten.
Reageren op individuele uitdagingen en het vinden van de juiste oplossing is iets dat Hilti onderscheidt. Of het nu het werk van onze klanten op de werklocatie is of de optimale omstandigheden die „Hiltians“ zo'n sterk onderdeel van het bedrijf maken. Het belangrijkste is en blijft het sterke gemeenschapsgevoel van de Hilti-medewerkers: vertrouwen in elkaar en in de werkgever. De wil om diversiteit te respecteren en samen vooruit te kijken, zorgt ervoor dat Hilti elk jaar trots afscheid kan nemen van medewerkers die hun persoonlijke, waardevolle bijdrage aan het succes van het bedrijf tot wel 40 jaar hebben bijgedragen.
Dit vindt u misschien ook interessant
Persoonlijk advies in plaats van kopen op het internet
Januari 2020 I 5 minuten I Hilti Stores
Waarom zou je naar de Hilti Store gaan als alles beschikbaar is op het internet? Het is heel eenvoudig: hier ligt de focus op persoonlijk advies en praktijkervaring. Lees hier hoe klanten en medewerkers hun Hilti Store ervaren.
Lees verderDigitaal plannen gemakkelijk gemaakt
November 2019 I 2 minuten I meettechniek, BIM
Digitale meetmethoden in combinatie met de BIM-to-Field werkwijze helpen u om een exacte overdracht van het plan en de meetpunten naar de bouwplaats en terug naar het digitale project te garanderen, vooral bij complexe projecten waarbij meerdere vakgebieden betrokken zijn.
Lees verderHet succesduo voor meer productiviteit
Oktober 2019 I 4 minuten I diensten, competentie, interview
Alleen al goed, samen nog beter: velen vertrouwen in het machinebeheer reeds op de combinatie van het bedrijfsmiddelenbeheer ON!Track en het machineparkbeheer. Welke problemen daarmee worden opgelost, berichten klanten in een interview.
Lees verderWerken bij Hilti
Bij Hilti werkt een uniek slag mensen. Het zijn teamspelers én uitblinkers. Ze zijn super klantgericht én durven gerust ‘nee’ te zeggen als dat beter is voor diezelfde klant. Bij Hilti kun je als werknemer groeien, zo blijft je werk afwisselend en je carrière dynamisch.
Lees verder