Goede bedrijfscultuur
Talenten stimuleren en samen kijken naar de toekomst
Bouwen aan vertrouwen, elkaar waarderen
Het belangrijkste punt in elke bedrijfscultuur is hoe wij met elkaar omgaan. Dit geldt zowel voor de relaties tussen collega's als die met klanten – en zelfs het gedrag ten opzichte van concurrenten. Hilti richt zich onder andere op integriteit. Want integriteit schept vertrouwen, en alleen een relatie gebaseerd op vertrouwen is een vruchtbare relatie.
„Kort gezegd, we leven een cultuur waarin elk teamlid wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Op die manier kan elk individu zich persoonlijk ontwikkelen en groeien. Maar ook onze klanten, leveranciers en partners behandelen wij op dezelfde wijze zodat de samenwerking een win-win situatie is voor iedereen.“
Mandy Thumm, Hoofd Employer Branding & Diversity, Hilti Midden-Europa
Respect is daarbij het allerbelangrijkst
Diversiteit beperkt namelijk niet tot geslacht, afkomst of religie. Elke medewerker heeft zijn eigen verhaal, sterke kanten en uitdagingen. Het zorgvuldig omgaan met al deze aspecten zorgt voor een productieve werkomgeving. Dat deze aanpak is werkt, blijkt uit een enquête onder de werknemers.
Bij het beantwoorden van de vraag wat zij waarderen aan het bedrijf, zijn de Hilti-medewerkers het erover eens: „De collegiale en eerlijke omgang tussen werknemers onderling. De samenhang van collega's is ongekend.“ Op basis van vertrouwen kan veel worden bereikt, wat anders helemaal niet mogelijk zou zijn: eerlijke feedback geven en ontvangen. Om voor elkaar in te staan binnen een team, zelfs als iets niet goed ging. De moed vinden om de gebaande paden te verlaten, nieuwe ideeën te durven presenteren en bestaande ideeën te ontwikkelen. En om innovaties te implementeren.
„Onze medewerkers zijn bevoegd om te handelen. Zij doen hun best om succesvol te zijn, wetende dat wij hen te allen tijde steunen. Wij schenken hen vertrouwen en ondersteunen hen om het bedrijf vooruit te helpen door hun toewijding en met nieuwe impulsen.“
Mandy Thumm, Hoofd Employer Branding & Diversity, Hilti Midden-Europa
Een voorbeeld hiervan is een vakman die zijn vakgebied met het geven van training uitbreidt en nu een meer divers werkveld heeft. Of de kantoormedewerkers, die het factureringsproces efficiënter kunnen maken met het creëren en introduceren van nieuwe processen.
„Onze medewerkers zijn toegewijd, prestatiegericht en willen onze klanten altijd het allerbeste bieden. Voor dit doel moet de status-quo voortdurend worden onderzocht“, zegt Mandy Thumm. „Daarom hechten wij veel waarde aan onze eigen verantwoordelijkheid: onze werknemers maken gefundeerde beoordelingen, nemen verantwoordelijkheid en hebben de vrijheid om zelf beslissingen te nemen.“
Talenten stimuleren, prestaties belonen
„Iedereen heeft het vermogen om zich te ontwikkelen – in zijn eigen rol of daarbuiten. Wil de werknemer in het buitenland werken? Is er interesse aan een transversale functiewisseling binnen de het bedrijf of de overstap naar een leidingevende functie?“, vraagt Mandy Thumm. Ook bijscholing en actieve of passieve ondersteuning naast een gewenste onderwijskwalificatie zijn onderdeel van een goede ontwikkeling van medewerkers. Het vooruitzicht op ontwikkelingskansen zijn sterke bindende factoren. De onderneming moet zich daar altijd van bewust zijn: Dat investeren in medewerkers ook altijd een investering in het succes van het bedrijf is. Maar deze moet wel bij de medewerker en de onderneming passen.
Natuurlijk kan niet elke organisatie internationale ervaring bieden. Dat is ook niet nodig. Het is belangrijk om de medewerkers en hun sterke kanten goed te kennen. Communiceert de medewerker de inhoud heel duidelijk, heeft hij of zij een goede band met de leveranciers? Misschien kan dan de verantwoordelijkheidsgebied in deze richting worden uitgebreid. De kern van de zaak is het identificeren van waar de potentie ligt en het bevorderen van talent. Daarbij helpt een intensieve, eerlijke feedbackstructuur die in de werkstroom is geïntegreerd.
„Feedback die men wil geven, moet niet te lang worden verzameld en met zich mee worden gedragen - noch de goede, noch de kritische. Het is beter om vanuit de situatie te communiceren. Zo kan iedereen groeien in hun dagelijkse werk.“
Mandy Thumm, Hoofd Employer Branding & Diversity, Hilti Midden-Europa
De cijfers bewijzen dat dit concept succesvol is: 80% van de leidinggevende functies binnen Hilti worden door interne kandidaten vervuld.
Koers zetten naar een gemeenschappelijke toekomst
Liefhebben is niet naar elkaar kijken, maar samen in dezelfde richting kijken, aldus Antoine de Saint-Exupery. Dit geldt voor elke relatie en dus ook voor die tussen werkgever en werknemer. De voorwaarden zijn eigenlijk vrij eenvoudig: het moet voor de medewerker duidelijk zijn waar de reis naartoe gaat. En de werkgever zou de levenssituatie van de werknemer serieus moeten nemen. Op deze manier kunnen werkmodellen gezamenlijk worden ontworpen die medewerkers in staat stellen zo efficiënt mogelijk te werken.
Dit komt de onderneming ten goede. Deze gemeenschappelijke ontwerpen kunnen betrekking hebben op loopbaanperspectieven, salarisstructuren of werktijdmodellen. Met name de laatste zijn momenteel aan het veranderen.
Medewerkers streven meer naar een balans tussen werk en vrije tijd dan 10 jaar geleden. Deeltijdwerk, gedeeltelijke pensionering, flexibele werktijden, taakverdeling of de mogelijkheid om digitaal vanuit huis te werken, worden steeds populairder. „Wij evalueren regelmatig onze interne processen om een werkomgeving te creëren die is geoptimaliseerd voor alle medewerkers. Onze medewerkers kunnen bijvoorbeeld de contractueel overeengekomen werkuren flexibel plannen. Hilti biedt ook de mogelijkheid om flexibel in te spelen op veranderingen in de privésfeer - of het nu gaat om veranderingen in werktijd, regelingen betreffend thuiswerken of extra vakanties,“ legt Mandy Thumm uit. „Op deze manier belonen wij iedereen die zijn tijd, energie en kennis inzet om aan het succes van onze klanten bij te dragen. Een win-win situatie.“
Dit vindt u misschien ook interessant
Persoonlijk advies in plaats van kopen op het internet
Januari 2020 I 5 minuten I Hilti Stores
Waarom zou je naar de Hilti Store gaan als alles beschikbaar is op het internet? Het is heel eenvoudig: hier ligt de focus op persoonlijk advies en praktijkervaring. Lees hier hoe klanten en medewerkers hun Hilti Store ervaren.
Lees verderDigitaal plannen gemakkelijk gemaakt
November 2019 I 2 minuten I meettechniek, BIM
Digitale meetmethoden in combinatie met de BIM-to-Field werkwijze helpen u om een exacte overdracht van het plan en de meetpunten naar de bouwplaats en terug naar het digitale project te garanderen, vooral bij complexe projecten waarbij meerdere vakgebieden betrokken zijn.
Lees verderHet succesduo voor meer productiviteit
Oktober 2019 I 4 minuten I diensten, competentie, interview
Alleen al goed, samen nog beter: velen vertrouwen in het machinebeheer reeds op de combinatie van het bedrijfsmiddelenbeheer ON!Track en het machineparkbeheer. Welke problemen daarmee worden opgelost, berichten klanten in een interview.
Lees verderWerken bij Hilti
Bij Hilti werkt een uniek slag mensen. Het zijn teamspelers én uitblinkers. Ze zijn super klantgericht én durven gerust ‘nee’ te zeggen als dat beter is voor diezelfde klant. Bij Hilti kun je als werknemer groeien, zo blijft je werk afwisselend en je carrière dynamisch.
Lees verderAndere interessante artikelen
-
Hoe kunnen wij zorgen voor een duurzame toekomst?