- Home
- Solutions
- Inspiratie
- Hilti blog
- Meer inzicht in jouw gereedschap

Meer inzicht in jouw gereedschap
Gegevens verzamelen en evalueren met digitale oplossingen
Waarom ligt een accu-schroefmachine defect in de kast? Wie heeft de mortelspuit als laatste gebruikt? Is de boorhamer volgende week beschikbaar? Vaak is het al niet makkelijk om een volledig overzicht te hebben van al het gereedschap, bedrijfsmiddelen en verbruiksmaterialen, laat staan dat hier de behoeften van het team hierin terugkomen en dat je een soepel werkproces kunt garanderen.
In deze blog lees je hoe digitale softwareoplossingen, zoals Hilti ON!Track, kunnen helpen bij het dagelijks beheren van gereedschap, wat een goede software kenmerkt en hoe je deze makkelijk in gebruik kan nemen.

Waar overzicht ontbreekt, groeien de kosten
Slechts één derde van de werkdag wordt door vakmensen besteed aan het eigenlijke werk, terwijl de rest van de dag gevuld is met niet-productieve taken. Denk aan het zoeken naar gereedschap, het uitgeven van machines, voorraadbeheer van verbruiksmateriaal, en de bijbehorende documentatie. Vooral het belang van documentatie wordt vaak onderschat, maar het gaat hierbij om belangrijke documenten zoals trainings- en keuringscertificaten, die bijvoorbeeld bij verzekeringskwesties heel handig kunnen zijn.
Niet alleen voor grote bedrijven met veel materieel is het moeilijk om de voorraad te overzien en op tijd te plannen. Ook bedrijven met een kleinere voorraad aan machines en verbruiksmaterialen moeten reparaties, onderhoud en inkoop nauwkeurig bijhouden om zo altijd het juiste aantal beschikbare machines te kunnen bieden.
Vaak ontbreekt er informatie over de locatie van machines of een volledig overzicht van het beschikbare bedrijfsmiddelen en dreigt stilstand van de projecten.Daardoor is het beheer van de bedrijfsmiddelen een dagelijkse stressfactor en verhoogt het de kosten als er werk blijft liggen of haastige aankopen moeten worden gedaan.
Complexe taken maken het beheer van machines moeilijker
Belangrijke taken bij het beheer van machines
Typische werkzaamheden omvatten:
- Inventarisatie en documentatie
- Kostenbesparing
- Inkoopplanning
- Reparaties, onderhoud, kalibratie en keuringen
- Uitgave en inname van gereedschap
- Zoeken naar en vervangen van verloren of gestolen materiaal
Waar informatie ontbreekt, kunnen fouten ontstaan
Regelmatig voorkomende redenen voor tijdverlies en onnodige kosten:
- Ontbreken van een volledig overzicht van materiaal
- Gebrek aan documentatie
- Geen betrouwbare kostencontrole
- Beperkte planbaarheid
- Materiaal op voorraad, dat echter helemaal niet nodig is
- Niet-gekeurde, onbetrouwbare machines
Meer tijd voor het eigenlijke werk dankzij digitaal materieelbeheer
Digitale oplossingen ondersteunen het dagelijkse werk

Automatische rapporten in plaats van een ingewikkelde inventarisatie
Digitale oplossingen voor bedrijfsmiddelenadministratie helpen een beter overzicht van bedrijfsmiddelen te behouden. Deze oplossingen verzamelen informatie over bedrijfsmiddelen en voorraad. Zo hoef je overzichten niet meer handmatig bij te houden, minder informatie achteraf te zoeken en geen handmatige inventaisatie meer uit te voeren. Het grote voordeel: je bespaart veel tijd!

Gereedschapstracking in realtime
De software houdt de locatie van gereedschap bij door middel van tagging. Afhankelijk van de aanbieder wordt dit gedaan door middel van barcode, RFID-, BLE- of NFC-gegevens op/in bedrijfsmiddelen. Afhankelijk van de technologie gebeurt dit in realtime en kan het voor machines van alle fabrikanten worden gebruikt.
Sommige aanbieders stellen ook gegevens van de machines ter beschikking. Een voorbeeld zijn onze Hilti Nuron accu's, waarbij slimme accu's laten weten als ze het einde van hun levensduur is bereikt en ze vervangen moeten worden.

Makkelijke software voor een snel overzicht
Veelal is deze informatie via zowel computer als apps op de mobiele telefoon in te zien. Zo kunnen medewerkers deze niet alleen op kantoor, maar ook op bouwplaats of onderweg gebruiken.
Een goede softwareoplossing werkt mobiel en heeft een gebruikersvriendelijke interface. Dit verlaagt de drempel voor het team om zich bezig te houden met digitaal gereedschapsbeheer.
Met slimme software-oplossingen heb je dus met één druk op de knop betrouwbare informatie, verminder je kostbare fouten en kun je beter plannen voor het bedrijf.

Waarom gebruikt niet elk bedrijf al digitale oplossingen?
De meeste bedrijven hebben de behoefte aan en de mogelijkheden om over te stappen op digitale oplossingen, voor bijvoorbeeld materieelbeheer. Er zijn alleen vaak allerelei belemmeringen om over te overstappen op digitale oplossingen.
Zo laat een actuele enquête van PwC Deutschland1 onder 100 Duitse ondervraagden op het gebied van bouwondernemingen, planning en projectsturing zien dat 59% van hen in de bouwbranche willen digitaliseren om kosten te verlagen. Meer dan de helft van de ondervraagden wil ook efficiëntere processen.2 Wat echter ook blijkt is dat ontbrekende kennis en gebrek aan vakpersoneel de grootste belemmeringen zijn voor het implementeren van nieuwe technologieën.3 Dit bevestigt een enquête onder onze Hilti klanten ook: lagere kosten en betere processen zijn belangrijk voor onze klanten, vooral als er een tekort aan personeel is. Anderzijds spelen weinig tijd, het niet voldoende begrijpen van potentiële digitale oplossingen en de benodigde hoge gegevensbeveiliging ook een belangrijke rol.
ON!Track: uitgebreide software voor materieelbeheer

Ondersteuning vanaf het begin
De belemmeringen om digitale oplossingen in te voeren, kennen we. Is de nieuwe software gebruiksvriendelijk? Hoe train ik mijn medewerkers? En hoe moeilijk is het om de huidige processen te veranderen?
Zodra de oplossingen zijn geïmplementeerd, bewijzen de ervaringen van onze klanten hoe behulpzaam ze zijn en hoe de nieuwe processen het machinebeheer steevast efficiënter maken.
Met onze eigen materieelbeheer software ON!Track ondersteunen wij onze klanten vanaf het begin bij al hun vragen: Hoe past het digitale machinebeheer bij hun onderneming? Hoe kan ON!Track in een lopende organisatie worden geïntegreerd? Hoe kunnen medewerkers goed worden getraind?
Lees welke mogelijkheden ON!Track biedt en vind antwoorden op veelgestelde vragen - aarzel niet om contact met ons op te nemen als je vragen hebt.
HOE HELPT ON!TRACK BIJ MACHINEBEHEER:
Betrouwbare gegevens in real-time
- Koppeling met jouw ERP-systeem via de ON!Track Unite-interface
- Real-time registratie van bedrijfsmiddelen in magazijnen en voertuigen
- Snelle voorraadcontrole
- Proactieve tracking met notificaties bij onverwachte veranderingen
Overzicht en controle
- Overzicht van de gereedschapdocumentatie, serviceprotocollen en veiligheidscertificaten van medewerkers
- Toewijzing van machines aan projecten en verrekening met individuele kosten
- Inplannen van onderhoud en reparaties
Veelgestelde vragen
Hoe kom ik erachter welke software voor digitaal materieelbeheer bij mijn bedrijf past?
Over onze ON!Track software met ON!Track machinetracking en voertuiggateways kun je op onze website meer informatie krijgen en wij adviseren graag over onze aanbiedingen.
Moet ik de software voor machinebeheer zelf implementeren?
Wij werken nauw met je samen om ON!Track op jouw bedrijf af te stemmen. In een adviesgesprek ontwikkelen wij de door jou gewenste oplossing. Bovendien bieden wij een volledige implementatieservice aan, zodat jouw bedrijfsmiddelen en verbruiksmaterialen correct in het ON!Track-systeem worden geregistreerd. We ondersteunen je met trainingen en continue support.
Hoelang duurt het om mijn bedrijf over te zetten op ON!Track?
De omschakeling is sterk afhankelijk van jouw wensen en bedrijfsgrootte. Onze specialisten analyseren eerst jouw processen en behoeften. Zodra wij de passende oplossing voor je hebben gevonden, kunnen wij in korte tijd samen met jou de implementatie van ON!Track in jouw bedrijf uitvoeren.
Kan ik de software voor materieelbeheer koppelen met mijn andere systemen (ERP)?
ON!Track Unite is een open API-interface voor jouw andere geavanceerde programma's. Zo kun je een automatische gegevens uitwisselen tussen jouw softwaresystemen (bijvoorbeeld ERP) en het ON!Track beheersysteem maken. Dat bespaart dubbel werk. Een voorbeeld: Koppel ON!Track aan jouw voorraadbeheersysteem, zodat je de kosten correct kunt toewijzen voor een eenvoudigere verrekening op de bouwplaats.
Lees hier meer over ON!Track Unite.
Ik gebruik ook machines die niet van Hilti zijn. Kan ik hiervoor ook ON!Track gebruiken?
Ja, ON!Track is fabrikantonafhankelijk. Je kunt hiermee machines, installatiemateriaal en verbruiksmateriaal van willekeurige fabrikanten en merken beheren.
Welk voordeel heeft het als ik het Hilti Fleet Management samen met ON!Track gebruik?
Met Hilti Fleet Management stellen we een gereedschapsset samen dat het best bij jouw taken of dat van jouw medewerker(s) past – vergelijkbaar met het huren van gereedschap op de lange termijn tegen vaste maandelijkse kosten. Daarbij krijg je veel flexibiliteit als je tijdens drukke perioden andere huurmachines nodig hebt, garanderen wij reparaties en snelle vervanging bij defecte machines, en bieden we je een diefstaldekking. Als ON!Track-klant worden de machines binnen Fleet Management al met Bluetooth-labels voor gereedschapstracking geleverd, zodat je deze makkelijk kunt beheren.