- Home
- Solutions
- Inspiratie
- Hilti blog
- Gereedschap voor succes

Het gereedschap voor succes
Hoe u met digitalisering uw gereedschapsbeheer kunt optimaliseren
Wist u dat werknemers op bouwplaatsen 35% van hun werktijd onproductief zijn? De reden hiervoor: gereedschap en materieel zijn niet op het juiste moment op de juiste plaats, en veel processen zijn op papier gebaseerd. Een slechte balans, als je bedenkt dat personeelskosten de grootste kostenpost in de bouw zijn. Ontdek in dit gratis whitepaper hoe u deze balans kunt verbeteren.
Waarom uw gereedschapsbeheer zo belangrijk is
prioriteert het onderwerp
De meerderheid van de respondenten beoordeelde gereedschapsbeheer als een belangrijk of zeer belangrijk onderwerp.
besparingspotentieel bij gereedschappen
Met een geoptimaliseerd gereedschapsbeheer kunnen tot 20% van de jaarlijkse uitgaven voor gereedschappen worden bespaard.
voorbereidingstijd
Na planning, gereedschapsorganisatie en productie blijft gemiddeld slechts 30% echt productief werk over
Personeelsverloop
Het personeelsverloop in de sector bedraagt 15-25% per jaar, en de trend stijgt.
Velen zien in materieelbeheer vooral de kosten bij de aanschaf van machines en het levenscyclusbeheer. Maar ook al is daar alleen al een besparingspotentieel van 20% per jaar mogelijk, bijna evenveel besparingspotentieel ligt verborgen in verloren arbeidsuren op de bouwplaats. Het zoeken naar verloren gereedschap, het wachten op de collega die hetzelfde gereedschap nog nodig heeft, machines die niet zijn opgeladen of plotseling niet meer werken: zulke punten kunnen uiteindelijk leiden tot ernstige projectvertragingen en daarmee hoge kosten. Maar met de juiste organisatie kunnen deze wachttijden tot 15% worden verminderd.
De basisprincipes van gereedschapsbeheer voor bouwplaatsen
We raden aan om u te concentreren op deze drie centrale gebieden:
Tracking
Waar zijn de machines? Omdat het materieel tussen magazijnen, bouwplaatsen en andere opslaglocaties heen en weer beweegt, is het voor bedrijven essentieel om een proces te implementeren waarmee ze de bedrijfsmiddelen op alle locaties kunnen volgen. Ook het versterken van de eigen verantwoordelijkheid bij de medewerkers, evenals een regelmatige inventariscontrole zijn belangrijk. Zo kan tot 50% gereedschapsverlies worden voorkomen.
Veiligheid
Zijn de machines veilig te gebruiken? Het onderhouden van machines volgens een schema en een betrouwbare documentatie van onderhoud en keuringen/inspecties helpen de veiligheid aanzienlijk te verhogen. Bovendien worden ongeplande uitvaltijden vermeden. Het is aan te raden om hier een digitale oplossing voor organisatie en documentatie te gebruiken.
Winstgevendheid
Welke kosten brengen de machines met zich mee? Als de gereedschapskosten aan de projecten worden toegewezen, kan men later leren van de verkregen gegevens. Zo is het mogelijk om ongebruikte machines te identificeren, het machinepark optimaal samen te stellen, en daarmee de winstgevendheid van het bedrijf te verhogen.
Zo gebruikt u slimme oplossingen om materieel beter te beheren
In digitaal materieelsbeheer ligt veel potentieel om onnodige kosten en fouten te vermijden. Bovendien kunnen alle medewerkers zich op hun kerntaken concentreren. Maar de grootste hindernis voor slimme oplossingen is vaak de implementatie ervan in het bedrijf.
Download hier het whitepaper en lees hoe u tracking, meer veiligheid en de winstgevendheid stapsgewijs in uw bedrijf kunt implementeren en zo uw bedrijfsresultaat kunt verbeteren.