Een afbeelding van het whitepaper “Gereedschap voor succes”.

Het gereedschap voor succes

Hoe u met digitalisering uw gereedschapsbeheer kunt optimaliseren

Wist u dat werknemers op bouwplaatsen 35% van hun werktijd onproductief zijn? De reden hiervoor: gereedschap en materieel zijn niet op het juiste moment op de juiste plaats, en veel processen zijn op papier gebaseerd. Een slechte balans, als je bedenkt dat personeelskosten de grootste kostenpost in de bouw zijn. Ontdek in dit gratis whitepaper hoe u deze balans kunt verbeteren.

Waarom uw gereedschapsbeheer zo belangrijk is

83 %

prioriteert het onderwerp
De meerderheid van de respondenten beoordeelde gereedschapsbeheer als een belangrijk of zeer belangrijk onderwerp.

20 %

besparingspotentieel bij gereedschappen
Met een geoptimaliseerd gereedschapsbeheer kunnen tot 20% van de jaarlijkse uitgaven voor gereedschappen worden bespaard.

70 %

voorbereidingstijd
Na planning, gereedschapsorganisatie en productie blijft gemiddeld slechts 30% echt productief werk over

15-25 %

Personeelsverloop
Het personeelsverloop in de sector bedraagt ​​15-25% per jaar, en de trend stijgt.

Velen zien in materieelbeheer vooral de kosten bij de aanschaf van machines en het levenscyclusbeheer. Maar ook al is daar alleen al een besparingspotentieel van 20% per jaar mogelijk, bijna evenveel besparingspotentieel ligt verborgen in verloren arbeidsuren op de bouwplaats. Het zoeken naar verloren gereedschap, het wachten op de collega die hetzelfde gereedschap nog nodig heeft, machines die niet zijn opgeladen of plotseling niet meer werken: zulke punten kunnen uiteindelijk leiden tot ernstige projectvertragingen en daarmee hoge kosten. Maar met de juiste organisatie kunnen deze wachttijden tot 15% worden verminderd.

De basisprincipes van gereedschapsbeheer voor bouwplaatsen

We raden aan om u te concentreren op deze drie centrale gebieden:

Tracking

Waar zijn de machines? Omdat het materieel tussen magazijnen, bouwplaatsen en andere opslaglocaties heen en weer beweegt, is het voor bedrijven essentieel om een proces te implementeren waarmee ze de bedrijfsmiddelen op alle locaties kunnen volgen. Ook het versterken van de eigen verantwoordelijkheid bij de medewerkers, evenals een regelmatige inventariscontrole zijn belangrijk. Zo kan tot 50% gereedschapsverlies worden voorkomen.

Veiligheid

Zijn de machines veilig te gebruiken? Het onderhouden van machines volgens een schema en een betrouwbare documentatie van onderhoud en keuringen/inspecties helpen de veiligheid aanzienlijk te verhogen. Bovendien worden ongeplande uitvaltijden vermeden. Het is aan te raden om hier een digitale oplossing voor organisatie en documentatie te gebruiken.

Winstgevendheid

Welke kosten brengen de machines met zich mee? Als de gereedschapskosten aan de projecten worden toegewezen, kan men later leren van de verkregen gegevens. Zo is het mogelijk om ongebruikte machines te identificeren, het machinepark optimaal samen te stellen, en daarmee de winstgevendheid van het bedrijf te verhogen.

Zo gebruikt u slimme oplossingen om materieel beter te beheren 

In digitaal materieelsbeheer ligt veel potentieel om onnodige kosten en fouten te vermijden. Bovendien kunnen alle medewerkers zich op hun kerntaken concentreren. Maar de grootste hindernis voor slimme oplossingen is vaak de implementatie ervan in het bedrijf.

Download hier het whitepaper en lees hoe u tracking, meer veiligheid en de winstgevendheid stapsgewijs in uw bedrijf kunt implementeren en zo uw bedrijfsresultaat kunt verbeteren. 

Meer artikelen

Een mannelijke arbeider pakt een rode Hilti gereedschapskoffer uit een gereedschapsrek. Rechts ziet u een infographic met drie grijs gestileerde accuschroevendraaiers en een rood eurosymbool.

De grijze kosten van jouw materieelbeheer

Wat is eigenlijk de invloed van het materieelbeheer op jouw bedrijfsresultaat? Vaak wordt de potentie om het beheer efficiënter te maken onderschat en niet benut. Lees in dit artikel hoe het materieelbeheer de kosten en uitgaven beïnvloedt en hoe slimme oplossingen kunnen helpen.

Naar het artikel
Meer inzicht in uw gereedschap

Meer inzicht in uw gereedschap

Weinig overzicht betekent vaak meer uitgaven: Een goed beheer van uw bedrijfsmiddelen is geen gemakkelijke taak, maar digitale oplossingen kunnen helpen. Lees in dit artikel hoe u met slimme oplossingen overzicht van uw middelen krijgt en hoe u deze eenvoudig in de onderneming implementeert.

Naar het artikel
Hilti-doos

De Hilti Blog voor inspiratie, trends en digitale kansen in de bouwsector

Hoe helpen slimme oplossingen de bouwsector tijd en kosten te besparen? Welke uitdagingen kunnen we verwachten? Ontdek in onze blog de toekomst van de bouwindustrie: Hier delen wij informatie over de branche en tips voor uw bedrijf.

Naar het overzicht