Die met de rode koffer

Hoe een eenvoudige koffer een symbool werd van betrouwbaarheid en innovatie

De rode koffer

Mei 2020  I  3 minuten  I  Bedrijven, competentie

 

“Man in a suitcase” zou aan de oorsprong liggen. De gelijknamige Britse televisieserie zou aan de basis liggen voor de koffer als weerkerend Hilti-marketingsymbool. Zo gaat de legende alleszins. Maar wat is het echte verhaal achter de rode Hilti-koffer?

Of je nu op reis bent of aan het werk, je bent wat er in je koffer zit. Of beter gezegd – de koffer weerspiegelt je eigen persoonlijkheid en activiteit. Bij Hilti gaan we zelfs nog een stapje verder. Hier krijgt het voorwerp een leidende rol in het bedrijf, in de ware zin van het woord. De koffer - hoekig, technisch en in typisch Hilti-rood. Als symbool van voortdurende verdere ontwikkeling brengt ze, behalve gereedschap, de waarden van het bedrijf over en is ze als tastbare en reële bedrijfspersoonlijkheid onderweg naar bouwplaatsen over de hele wereld.

Grijs metaal wordt rood plastic

Het is ruim 50 jaar geleden dat het bedrijf uit Liechtenstein de eerste gereedschapskoffer op de markt bracht. Toen nog van metaal. En niet in het rood, maar in het grijs. Pas vijf jaar later, in 1972, leverde Hilti gereedschap in koffers van kunststof en bracht het, met het opvallende Hilti-rood, meer kleur in het harde dagelijkse leven op de bouwplaats.

In die tijd was dat een echte revolutie, want “plastic” was een materiaal waar men nog niet zo voor open stond. Voor Hilti daarentegen stond kunststof met zijn karakteristieke eigenschappen voor vooruitgang en dus ook voor de bedrijfsfilosofie. Immers waren de nieuwe koffers veel robuuster en lichter dan hun metalen voorgangers.

Om de stabiliteit van het materiaal aan te tonen, sprong men zomaar op het deksel van de nieuwe kunststof koffer. Het resultaat: het materiaal hield stand, terwijl de oude metalen koffer verboog. De Amerikaanse markt wilde dit feit in eerste instantie niet erkennen en het duurde nog een 20-tal jaar vooraleer kunststof koffers daar werden ingevoerd. De bedrijfsgeschiedenis in één oogopslag

De eerste Hilti-innovatie ontstond ook uit de wens naar voortdurende vooruitgang in combinatie met productverbetering. Tijdens de naoorlogse bouwwoede gingen mensen wanhopig op zoek naar gereedschap en manieren om arbeidstijd te besparen.

Vanuit een reeds bestaand gereedschap met rudimentaire technologie is bedrijfsoprichter Martin Hilti erin geslaagd om de eerste Hilti-slagmoersleutel te ontwikkelen en zo te voldoen aan de bestaande vraag.

Martin Hilti heeft zich tot taak gesteld het gereedschap voor zijn klanten te demonstreren en zo de basis te leggen voor de directe verkoopactiviteiten van het bedrijf. Het feit dat hij zich tijdens een demonstratie zelfs één keer in de voet schoot, stimuleerde hem alleen maar om het apparaat verder te ontwikkelen en veiliger te maken. Tegenwoordig worden de bevestigingselementen niet meer in de grond geschoten, maar worden ze door het zuigerprincipe veilig onder de grond geplaatst. Lees meer over de innovatie van de directe montage

 

“Wij zijn daar waar onze klanten zijn”

Deze belofte wordt bij Hilti letterlijk genomen. De afdeling directe verkoop heeft wereldwijd zo'n 200.000 contacten met klanten – en dat elke dag opnieuw. De verkoopadviseurs ervaren direct op de bouwplaats hoe het gereedschap wordt gebruikt en waar zich nog problemen kunnen voordoen. Door het directe contact met de productontwikkeling binnen het bedrijf kunnen processen continu worden verbeterd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel prototypes van nieuwe apparaten direct op de bouwplaats door de klant worden getest.

 

Werken met systeem

Bouwen aan een betere toekomst. Het motto van het Liechtensteinse bedrijf is onder meer ook om zelf zo nauwkeurig mogelijk vooruit te denken.

Voor de Hilti-koffer resulteert dit bijvoorbeeld in een uitgekiend greep systeem dat het mogelijk maakt om meerdere koffers tegelijk te dragen. Of apparaataanduiding-clips aan de buitenrand van de koffer, die duidelijk de huidige inhoud ervan weergeven. Eenvoudige verbeteringen, die het dagelijkse werk van de klant weliswaar veel gemakkelijker maken.

Vooruitdenken betekent ook dat het systeemconcept een grote rol speelt in een visionaire, innovatieve evolutie.

Martin Hilti zei al aan het eind van de jaren ‘60: “Als je ergens een gat boort, past er ook een plug in.”

Het gaat om het grote geheel. Het was niet alleen met het begin van de digitalisering dat men begon te vertrouwen op allesomvattende oplossingen en nieuwe technologieën. Het connecteren van werkgereedschappen, slimme gereedschappen of het gebruik van nieuwe materialen maken deel uit van deze filosofie.

Wat de toekomst van de bouwsector betreft, heeft Hilti een duidelijke voorstelling. En ook wat de toekomst van een eigen bedrijf betreft, weet men welke richting de reis uit moet gaan. Daar hoort uiteraard een rode gereedschapskoffer bij, als symbool voor de voortdurende evolutie bij Hilti.

Dit vindt u misschien ook interessant

Goede bedrijfscultuur

Maart 2020  I  4 minuten  I  Bedrijf & Mensen

Talent ontwikkelen en samen naar de toekomst kijken – zo bouwt u een sterke medewerkersloyaliteit op. Lees het interview met Mandy Thumm, Hilti Employer Branding, om erachter te komen hoe werkgevers deze uitdaging concreet kunnen aanpakken.

Lees verder

Hoe blijft u aantrekkelijk als werkgever?

Maart 2020  I  4 minuten  I  Bedrijf & Mensen

Wanneer is een werkgever aantrekkelijk? Het antwoord verandert met een nieuwe generatie medewerkers. Lees hoe u zich kunt positioneren als een gewenste werkgever in tijden van een tekort aan vaardigheden.

Lees verder

Een middel tegen het gebrek aan geschoolde arbeidskrachten

Maart 2020  I  4 minuten  I  Bedrijf & Mensen

De situatie is ingewikkeld: Terwijl de ordersituatie op een recordhoogte ligt, vinden steeds meer bedrijven niet genoeg werknemers. Maar er is één kans: interne training. Met deze tips vindt u weer genoeg stagiaires die enthousiast zijn over uw bedrijf.

Lees verder

Volle kracht vooruit – zonder onderbrekingen

Januari 2020  I  2 minuten  I  accutechnologie, geschoten montage, gipsplatenbouw

Volle kracht vooruit – zonder onderbrekingen. Het Hilti BX 3-L 02 instelgereedschap op batterijen zorgt voor een soepele, snelle en eenvoudige workflow.

Lees verder

Het succesduo voor meer productiviteit

Oktober 2019  I  4 minuten  I  diensten, competentie, interview

Alleen al goed, samen nog beter: velen vertrouwen in het machinebeheer reeds op de combinatie van het bedrijfsmiddelenbeheer ON!Track en het machineparkbeheer. Welke problemen daarmee worden opgelost, berichten klanten in een interview.

Lees verder