Het einde van het vervelende zoeken naar apparaten

Interview met operations manager Martin Noorlander, Nederland Isoleert BV.

Sinds de oprichting in 2012 heeft Nederland Isoleert BV een duidelijk doel voor ogen: De verduurzaming van de Nederlandse woningvoorraad versnellen. In een korte tijd is Nederland Isoleert BV uitgegroeid tot een top-3 isolatiespeler in Nederland, maar het gaat nog niet snel genoeg. De doelstelling van Nederland Isoleert BV is om binnen 10 jaar alle huizen in Nederland geïsoleerd te hebben. Niet alleen vanwege het milieu, maar ook voor het comfort van de woning en besparen in energierekeningen van hun klanten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amersfoort. Daarnaast hebben zij vestigingen in Meppel, Den Bosch en Vlaardingen en reiken werk activiteiten tot in heel Nederland. Met een gemotiveerd en getalenteerd team helpen ze iedere dag mensen met het besparen van energie.

Voor dit interview hebben wij gesproken met Martin Noorlander, operationeel manager bij Nederland Isoleert BV. Hij is verantwoordelijk voor alle isolatie en schilder activiteiten op strategisch en operationeel niveau. Daarnaast is hij betrokken bij beleid op het gebied van  finance, personeel, inkoop en materieelbeheer.

 

Sinds 1 jaar na oprichting werkt Nederland Isoleert BV met Hilti en dan met name als het gaat om het gebruik van gereedschap. Martin over de samenwerking tussen Hilti Nederland en Nederland Isoleert BV?

„Hilti is een goede partner die probeert mee te denken. We hebben een zestal partijeen waar we mee samenwerken. Ik denk dat dat goed is voor de continuïteit en zodat je weet wat je aan elkaar hebt. Het voornaamste is dat de service, contacten en producten goed zijn. Daarbij moet je je allebei willen voortbewegen naar de toekomst en verder ontwikkelen. Uiteraard telt ook prijs mee. Op een gegeven moment ga je toch alles weer langs een meetlat leggen en dan doet Hilti het ook goed qua offertes, prijs en kwaliteit.

Hilti past bij onze waarden. Zo vinden wij onze medewerkers belangrijk. Recruitment doen wij zelf en we leiden heel veel monteurs op middels inwerktrajecten van een paar maanden. Zo hebben we een aantal heel ervaren en minder ervaren monteurs. We willen onze medewerkers de kennis geven en sturen monteurs bijvoorbeeld op VCA. Als ondersteuning hebben we ook online training tools. Wanneer onze medewerkers het vervolgens ‘zelf’ moeten gaan doen verwachten wij dat zij de kennis en kunde hebben vergaard en dan moeten wij hen vooral de spullen geven om het uit te voeren. Dit betekent een goede bus, producten en gereedschap. Zij hebben de kennis en wij hebben de verantwoordelijkheid hen alles te geven om hun werk goed uit te voeren.

Wij hebben uiteindelijk besloten met Hilti te werken vanwege goed materiaal met aansluitende service. We willen aan de een kant zoveel mogelijk ontzorgd worden en aan de andere kant moet het ook monkeyproof zijn. Als ik bijvoorbeeld een bus heb met een kapotte diamantboor, en deze bus moet een keer terug, dan is onze klant niet blij. Daarnaast is er de administratieve weg die onze klant moet doorlopen. Dit kost ons indirect geld. Direct kost het ons uiteraard ook geld omdat de bus daadwerkelijk heen en weer moet rijden. We moeten niet alleen direct kijken naar wat iets kost maar vooral ook indirect; wat is de kwaliteit en hoe verdien ik die terug? Wij kijken verder dan alleen de vaste lasten. Wanneer je op deze manier je keuze voor materiaal beredeneert komt Hilti er erg goed uit.“

Sinds juli 2013 maakt Nederland Isoleert BV gebruik van Hilti Fleet Management voor gereedschap. In 2018 zijn zij daarnaast overgestapt in het gebruik van Hilti ON!Track voor het beheren van Hilti en niet Hilti gereedschappen. De beslissing voor het gebruik van het systeem lag met name in het oplossen van de zoektocht naar bedrijfsmiddelen. Regelmatig werden spullen uit het magazijn meegenomen en niet meer ingeleverd. Martin over de beweegredenen van het aanvullen van Hilti Fleet Management met Hilti ON!Track?

„De keuze voor ON!Track was met name gericht op magazijnbeheer. Dit heeft indirect ook zijn weerslag voor de mannen zelf, want als er iets niet ligt vinden ze dat heel vervelend. Onze monteurs wennen toch aan hun eigen spullen. Het wennen aan een type boor is als het wennen aan je auto: ieder type is weer anders. Uiteindelijk was de keuze vooral gespitst op magazijnbeheer omdat we zeker willen weten dat we alle uitgegeven spullen weer terugkrijgen en dat we voor inventarisaties niet een week bezig zijn.“

Toen Hilti ON!Track Bluetooth Active Tracking geïntroduceerd werd, waarmee bedrijfsmiddelen door middel van een BLE Smart Tag gelocaliseerd kunnen worden, werd ON!Track pas echt interessant voor het doen van inventarisaties. Martin over Active Tracking:

„Het is een utopie om te denken dat onze medewerkers allemaal iedere keer als ze wat anders meenemen alles overscannen. Als ze die disicipline zouden hebben zouden ze ook de discipiline hebben om iets wat ze gepakt hebben weer terug te leggen. Hilti ON!Track Active Tracking biedt hier de uitkomst. Wanneer een bus hier staat wil ik zo makkelijk mogelijk kunnen zien wat er allemaal in zit. We hebben alle boormachines (TE 30-A36’s) en diamantboren (DD 110-W’s) met BLE Smarttags uitgerust. Overig materieel hebben we uitgerust met barcode labels van Hilti zodat we weten wat we aanschaffen en afschrijven.“

De samenwerking tussen Hilti ON!Track en Fleet Management is voelbaar:

„Een van de redenen voor de keuze van ON!Track was de afloop van het Fleetcontract voor een groot aantal machines. Het zoeken naar materieel was heel lastig. We konden de machines die we moesten inleveren niet vinden. Wanneer we inventarisaties uitvoerden of kapotte machines opstuurden kregen we van Hilti de reactie dat bepaalde machines al ingeleverd hadden moeten zijn. Zonder een systeem is het gewoon lastig om  op deze schaal het overzicht te houden en dit ook bij te houden. Nu inventariseren we twee keer per jaar. Een keer per jaar doen we een grote inventarisatie en jaarlijks voeren we keuringen uit. Wij hebben regelmatig dat een machine voor onderhoud moet, dat hij niet meer werkt of omdat deze gewoon ingeleverd moet worden. Als die koppeling tussen Fleet en ON!Track goed is wordt dat 1 op 1 verwerkt. Dan weet je precies wat er gebeurd is en waar die machine is. Dit heeft als gevolg dat je Fleet status altijd up to date is. Dit zijn voorbeelden van zaken die we met ON!Track en Fleet Management kunnen ondervangen.“

De implementatie van Hilti ON!Track en Fleet Management eind 2018 duurde circa 2 weken. Service specialist Friso Schulte en accountmanager Michiel Jansen begeleidden namens Hilti het traject. Niet alleen werd nieuw gereedschap geleverd, getagged en geregistreerd op locatie - ook medewerkers van Nederland Isoleert BV werden uitvoerig ondersteund en waar nodig getraind in gebruik. Martin over deze aanpak:

„Dat jullie direct langskomen is perfect. Ik was er ten tijde van de implementatie en uitlevering van nieuwe Fleet machines zelf niet bij. Wel weet ik dat er volledige ondersteuning vanuit Hilti was. Er is hard meegewerkt. De implementatie was goed georganiseerd, qua voorbereiding en uitvoering. We zijn tevreden over het verloop. Dat kwam omdat we nauw contact hielden met onze accountmanager en service specialist. Hierdoor liep het vrij vloeiend wat verwonderlijk is omdat wij eigenlijk alles op zaterdagen gedaan hebben verspreid over 4 locaties. Daarnaast heeft Hilti en een van onze medewerkers nog een dag rondgereden in Meppel en de regio Vlaardingen om te zorgen dat we de implementatie voor alle vestigingen en locaties goed konden afronden.“


Graag willen we Martin Noorlander bedanken voor het vriendelijke gesprek!